Ilija Bathljan - S nyskapande kraft eller förstörande frifräsare?  

Posted by Claes Muschkin in

I dagarna har jag uppmärksammat flera konstiga uttalanden från Ilja Bathljan. Hur kan han gå ut med dessa utspel om "älskar vinst" och "behålla vårdval sthlm" o ändå komma undan? Han sitter i TV sida vid sida med den rutinerade landstingspolitikern Dag Larsson och går stick i stäv med både honom och tagna komgressbeslut med dessa kommentarer. Men värre är att jag tycker de går rakt emot socialdemokratiska grundvärderingar. De som faktiskt finns i S alternativ Hälsoval sthlm.
Det är ett mysterium men efter ha läst lite så förstår jag att han har haft sin egen experimentverkstad som ledande politiker i Nynäshamn o nått "goda" kompromisser där. Och nu vill han fortsätta på den linjen i landstinget. Hans senaste tilltag är ett öppet brev till Moderaterna om reformerat vårdval. Jag kan tycka att han spelar alliansen rätt i händerna. Då får de en chans att slippa stå till svars för sitt reaktionära kontraproduktiva ersättningssystem.
De personer som stödjer honom tycker att han är en medborgarnas politiker som söker resultat istället för konflikt. Hans kritiker säger att han är populistisk och enbart jobbar för att skaffa sig mer egen makt o gör det som gynnar hans karriär.
Själv blir jag inte riktigt klok på vilket stöd han har i partiet. Men min spontana reaktion är att han är en sån sosse som får mig som medlem o gräsrot att tvivla på om det är han eller jag som är i fel parti?

This entry was posted on lördag 22 maj 2010 at 15:08 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 kommentarer

Skicka en kommentar