Vad är en arbetsgivare?  

Posted by Claes Muschkin in , , ,

Arbetsgivare och arbetstagare. Smaka på dem orden!
Jag tror att det är rätt få människor som gör det. Jag tror att de flesta sväljer dessa begrepp utan att ens tugga. Men nu ska jag fungera som avsmakare med alla mina smaklökar.
Arbetsgivare. En givare är någon som är snäll och ger bort något. Det måste betyda att en arbetsgivare ger bort arbete, eller?
Men då måste du också ha en mottagare. En arbetstagare, en som tar eller tar emot gåvan arbete. Men arbetet i sig är ju för många inte drivkraften. Drivkraften eller snarare nödvändigheten av att arbeta kommer sig av att man måste försörja sig. Det är det avgörande. Levde vi i ett paradis skulle nog inte så många spendera sina dagar med att arbeta. Men om vi nu går tillbaka till avsmakningen. Att försörjning är det avgörande framgår inte av själva ordet arbetstagare, och än mindre i ordet arbetsGIVARE. Om man låter bli att lägga in den gängse betydelsen av begreppen så blir det ju faktiskt så att arbetsGIVAREN ger bort något som ingen egentligen efterfrågar. Sanningen är ju att förhållandet är det omvända!
Arbetsgivaren måste erbjuda något för att locka till sig en arbetsTAGARE. I vanliga fall lön och förhoppningsvis även schyssta arbetsvillkor. Han köper vårt arbete och om vi vill så säljer vi detsamma. ArbetsGIVAREN är egentligen arbetsKÖPARE och arbetsTAGAREN är följaktligen arbetsSÄLJARE! Det gör ju att relationen kommer i ett helt annat läge. Men konsekvenserna av det återkommer jag till nästa gång.

This entry was posted on fredag 23 april 2010 at 22:36 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 kommentarer

det där har jag stört mig på länge jag med! tycker definitivt en omskrivning i ordlistan bör göras. arbetssäljare och arbetsköpare it is!
/Malin Sk

23 april 2010 kl. 23:32

Skicka en kommentar